сряда, 3 юли 2013 г.

Мафията като убежище в "Кръстникът"

Книга:Кръстникът
Автор: Марио Пузо
Жанр: Роман; Криминален;
Оценка: 4/5

"Кръстникът" е книга, която описва свят на насилие, корупция, лукс, пари и интриги. В основата на историята на романа на Марио Пузо са семейство Корлеоне - една от най-богатите италиански фамилии в Америка и едно от ядрата на мафията.
 Главата на семейството дон Вито Корлеоне е представен като кукловодът, от който зависи всичко в света на членовете и приятелите на фамилията. Впечатляващ е начинът, по който Пузо рисува образа на дона - той е човекът, който иска услуги, предлагайки ти целия свят в замяна, но той е и човекът, който ще ти устрои събуждане до отрязана конска глава, ако му откажеш услуга.
Насилието, убийствата и корупцията в тази история вървят ръка за ръка със честта, семейните ценности и мъжкото достойнство. Тези ценности пряко се свързват с истинското значение на думата мафия - убежице:
Приятелството е всичко. То е повече от талант. То е повече от правителството. То е равно на семейството.
Мъж, който не отделя време на семейството си, никога няма да бъде истински мъж.
 Идеалите на мафията са представени чрез идеалите на дон Корлеоне. Той е изградил империята си на тези принципи и очаква от всички в семейството да ги спазват. А в семейството му има много различни характери - Сони, Фредо, Майкъл, Том Хейгън.
Добре изразените различия между синовете в началото на романа минават на заден план по-нататък, когато във фамилията се случва едно драматично събитие. В този момент фокусът на историята рязко се измества върху най-малкия брат Майкъл: единственият, който не иска да има нищо общо със семейния бизнес и е изправен пред голям вътрешен конфликт. Образът му е представен в две различни крайности, а това ще затрудни читателя в определянето на отношението си към него.
Всеки мъж има точно определена съдба.
Спорни са и характерите на останалите герои, а в това, може да се каже, до голяма степен се крие богатството на романа. Трябва да се спомене, че прави впечатление начинът, по който авторът разказва определени моменти от историята отзад напред. Първо съобщава за драматично събитие, което променя рязко посоката на сюжета и след това запознава читателите с причините, довели до това стечение на обстоятелствата.
Ако от мен зависеше да променя нещо, то бих избрал да съкратя второстепенния сюжет с Джони Фонтейн, който изобщо не може да се мери със събитията и  конфликтите в личната история на Майкъл Корлеоне.
Без значение колко е добра една книга тя или има добър край, или лош. "Кръстникът" е едно от произведенията, което класирам сред отличниците с приличен завършек. Морал срещу антиморал, корупция срещу убийства, пари срешу власт. Конфликти, които се засягат във всяка глава на книгата. Но сред тези кървави дуалистичности, накрая Пузо подарява на читателя и малко любов, вяра и религия.

Няма коментари:

Публикуване на коментар